زهرة حديش
زهرة حديش
زهرة حديش
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
اعتذار لكل اعضاء زهرة حديش للغلق الموقت للفرعين الترات الارترى و الاحبة المقتربين بسب قيد الانشاء

كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام

rahaf
sadona
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
sadona

كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  Empty
مُساهمةموضوع: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالجمعة يناير 28, 2011 12:21 pm

.السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا الرجيم ده جربته بنفسي بس هو صعب شوي
انا خسرت ٤ كيلو في اسبوع وللاسف رجعت كيلو واحد بعد ما خليت الرجيم.
وحبيت انقلكم خبرتي ويارب يعجبكم و اي استفسار ان حهازة.

يساعدك النظام الغذائي التالي على فقد من 4 إلى 7 كيلوجرامات من وزنك الزائد، بشرط الالتزام به دون تناول أي أطعمة أخرى. وتسير خطة النظام كالتالي:

ليوم الأول:تناول جميع أنواع الفاكهة عدا الموز، ويفضل الإكثار من الكانتالوب والبطيخ، بالإضافة إلى الشوربة، ويمكن تناول المشروبات التالية: شاي أو قهوة أو عصائر بدون سكر.
اليوم الثاني:
تناول الخضراوات بأنواعها حتى تشعر بالامتلاء، ويفضل التركيز على الخضراوات الورقية الخضراء، ولا تنسى الشوربة. وفي المساء تناول زبد مع ثمرة بطاطس كبيرة مشوية. ( لا تتناول أية فواكه).
اليوم الثالث:
يعتبر اليوم الثالث مزيجا من اليومين السابقين، أي يمكنك تتناول فواكه مع خضراوات وعصائر غير محلاة، ولكن لا تتناول البطاطس المشوية.
اليوم الرابع:
تناول موز بحد أقصى ثمان حبات + لبن خالي الدسم بأي كمية + الشوربة .
اليوم الخامس:
تناول من 10 - 20 جرام لحم، أو سمكة مطهية بالفرن، أو دجاج مشوي + طماطم بحد أقصى ست ثمرات، ويفضل شرب من 6 إلى 8 أكواب من الماء لغسيل حمض البوليك من الجسم، إضافة إلى تناول الشوربة على الأقل مرة أثناء اليوم.
اليوم السادس:
لحوم وخضراوات بأي كميه ( من 2 إلى 3 قطعة + ورق أخضر). لا تتناول البطاطس، ويجب تناول الشوربة مرة على الأقل.
اليوم السابع:
أرز بنى + عصير فواكه غير محلى + الشوربة مرة واحدة على الأقل، وخضار.

طريقة إعداد شوربة هذا النظام الغذائي:
عدد 6 بصلات خضراء، وعدد 2 حبة فلفل أخضر، ومن 2-3 حبات طماطم، وكبشة كرفس مستورد، وكرنبة صغيرة. 1/4 مكعب مرق الدجاج. ويضاف ملح وفلفل وكاري وبقدونس.
طريقة الطهي:
تقطع الخضراوات إلى قطع متوسطة أو صغيرة تغطى بالماء، وتضاف جميع التوابل والإضافات لتغلى لمدة عشرة دقائق، ثم تطهى على نار هادئة حتى تنضج.
rahaf
100
100

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالجمعة يناير 28, 2011 12:37 pm

اهلا وسهلا بيك فى المنتدى الطريقة حلوة لكن شويا صعب يبى واحد فاضية Razz
زهرة حديش
Admin
زهرة حديش

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالجمعة يناير 28, 2011 1:42 pm

تسلمى حبيبنى على الطريقة بس حبيت اعرف اخذت الطريقة من فين من الدكتور اخصاىْى ولامن منتديات لان صديقتى بداءت فى البرنامج ديت ليها يومين وانا بتفرج عليها ومش عارفة لى مش مقتنعة اوى بحكاية دتى ولكن ممكن اقولها على طريقتىك
واجبيلكم منها طريقتها لانها اخذتها من اخصايْى تغذيه واكيد بعد ماشوف نتيجتها ههههههههههه هل فعلا نقصت ولالالا؟

عدل سابقا من قبل زهور في الجمعة يناير 28, 2011 2:27 pm عدل 1 مرات
https://zahrthadish.yoo7.com
sadona

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالجمعة يناير 28, 2011 1:55 pm

اتا فعلا قولت ان هو رجيم صعب بس بيستهل
ا علي فكرة هو مش رجيم واحدة فاضية علي العكس هو رجيم واحدة
مستعجلة لانه اسبوع واحد بس, وبتوصلي ان شاء لله للوزن اللي انت
عايزاه لومعنديكش زياده كتير بس انتبيه علي اكليك لانكي ممكن ترجعي بسرعة

وسوري علي الاطالة

جربي ومش حتندمي انشاء الله Very Happy

عدل سابقا من قبل sadona في الجمعة يناير 28, 2011 2:17 pm عدل 1 مرات
sadona

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالجمعة يناير 28, 2011 2:04 pm

اهلا يا زهور نورتي
الرجيم انا اخذته من النت
انا ذي ما قلت نزلت اربعة كيلو بس رجعت كيلو واحد بعد ماخليته
وحعملوا تاني بعد اسبوع ان شاء الله و شكرا علي المرور و الرد ياروحى.
زهرة حديش
Admin
زهرة حديش

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالجمعة يناير 28, 2011 2:41 pm

الرجيم ياسعدونى عايز مواصلة وانا انصح كل واحد لوبدات فى الموضوع ديت ان تواصل وماتخليه لانه ممكن بيضر الجسم لو واحد تركه مرة واحدة زيه زى الرياضة عشن كدى يفضل الواحد مابيشدد فيه اوى ولايخليه مره واحد اى الاعتدال فى كل شىء وانا اتمنى ان تواصلى وتورينا النتيجة الموضوع دى يعنى ممكن نشجعك على المواصله وكل الاخوات الى بداءو فى الموضوع ممكن يتواصلوا معاكى اى بعمل برنامج يبداء بذكر وزنكم الحالى وبدين تكملوا المصير

وياخت رهف بطلى الكسل ياعسل وخليك معاهم وكدة بتشجعوا بعض بدل ماتكسلوا كلكم ههههههههههه
https://zahrthadish.yoo7.com
sadona

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالجمعة يناير 28, 2011 3:13 pm

ههههاي ده هو للي بحبه فيكي يازهور الروح الحماسية
عندك حق فلي قولتيه بس احب اقولك علي نظامي
انا ديمان ابتدي بهذا الرجيم لمدة اسبوع او اصوم لمدة اسبوع
علشان انزل بسرعة و الما يخلص الرجيم تبدي اهم مرحلة و هي لمحافظة علي الوزن للي نزلته اكل كل حاجة نفسي فيها بس بكميات قليلة واكتر السلطات وشرب الماء وقلل احلويات والنشويات واحاول اعمل شويت رياضة اما عن البرنامج هو ده الفكرة للي خلتني افكر انزل الموضوع بس حبيات اشوف الاول استجابت الاعضاء وبضم صوتى لصوتيك ومش لزم يكون نفس الرجيم بس الفكرة ان نشجع بعض.
huda

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالسبت يناير 29, 2011 4:21 am

تسلمى سعدونى على هذا الكورس وانا ابتداء معك فى الكورس شجعتينى والله
sadona

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالسبت يناير 29, 2011 12:36 pm

اهلا وسهلا بيكي ياهدي وشكرا علي المرور والرد
انا انشاء الله حابتدي بعد كم يوم وياريت نبتدي مع بعض ونلتزم بالدايت.
انا عايزة انزل من ٤الي ٦ كيلو فى شهر اوكتر لو قدرت ان شاءرالله. pale
huda

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالأحد يناير 30, 2011 7:56 am

ان شاء الله ياسعدون انا معاكى فى الخط وحددى اليوم الى نبتدىء فيه واعملى اعلان عشن نعرف اليوم الى كلنا نبتدء فيه
sadona

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالأحد يناير 30, 2011 12:10 pm

اهلاين ياهدي انا من مش عارفة انتي اقصدك ايه بالاعلان بس انا ان شاء الله ناوية ابتدي من يوم الاربعاء. لو عايزة تبدي قبلي او بعدي مش مشكلة المهم ان يكون بيننا تشجيع و تواصل وكمان تحدي وتنافس والفايز بيننا هو الرابح الاكبر. Laughing Laughing
huda

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالثلاثاء فبراير 01, 2011 9:41 am

شكر ياسعدون على الرد عموما الاعلان قد وصلنى وهو يوم الاربعاء وان شاء الله ابتدى معاكى فى نفس اليوم اى بكره باذن الله واتمنى من با قى الاعضاء ان يشاركونا البرنامج عشن نتشجع اكثر واكثر bounce
huda

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالسبت فبراير 05, 2011 2:16 am

ياسعدون طبقت الخطوات الرجيم دى وان شاء الله مستمرين
اليوم الأول:
تناولت فيها جميع أنواع الفاكهة برتقال كيوى وخوخ عدا الموز، بالإضافة إلى الشوربة خضار، وكذلك تناولت المشروبات التالية: شاي أو قهوة
اليوم الثاني

:
تناولت الخضراوات مخلطة بأنواعها. وفي المساء تناولت زبد مع ثمرة بطاطس كبيرة مشوية.
اليوم الثالث:
يعتبر اليوم الثالث

تتناولت فيها فواكه مع خضراوات وعصائر غير محلاة، .
اليوم الرابع:
بواصل ان شاء الله
sadona

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالأحد فبراير 06, 2011 12:33 pm

اهلا ياهدى سوري علي التاخير.
النهاردة وصلت اليوم الخامس الحمد الله نزلت ٢ كيلو. علي نهاية اسبوع الدايت اكون نزلت ٣ كيلوان شاء الله. بعدين ارتاح يومين وارجع ابتدئ تاني من الاول ان شاء الله.
MIRAG
100
100
MIRAG

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالثلاثاء فبراير 08, 2011 6:40 pm

bounce ساعدون هوه هوه ساعدون هوه هوه
انتم بتتكلمو بجد ولله تهزرو قولولى عشان اعمل معاكم
huda

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالخميس فبراير 10, 2011 9:39 am

تشرفينا mirag
احنا مستمرين وممكن نتواصل كلنا عموما نقصت كيلو وبس ياسعدون حبيت اطلعك على النتيجه
Memo

Memo

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالخميس فبراير 10, 2011 5:21 pm

يا جماعه بليييييييز قولولى النتيجه انا وميراج منتظرينكم علشان نبتدى احنا كمان
sadona

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالأحد فبراير 13, 2011 12:10 pm

اهلا وسهلا بميراج و ميمو و كمان هدى, هدى انا مش عارفة ايه اللي حصل معاكي, انا ملتزمتش باللدايت يعني مثلا ماشربت الشوربة, كمان الشاى و القهوة بالسكر و كنت باكل بسكوت وحاجات تاني كتير بس الحمد الله انا نزلت ٢ كيلو في اسبوع المهم انا رايحت كم يوم وحاكمل تاني من بكرة الاثنين ان شاء الله.
ويا ميمو وميراج يلا شدو حيلكم وكل اسبوع قولنا وعلي النتيجة و احنافي الانتظار.
huda

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالخميس فبراير 17, 2011 3:35 pm

سعدون النتيجة كما هى وانا بعتقد على حسب الجسم وعموما اتواصل مع ميراج وميمو
MIRAG
100
100
MIRAG

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالجمعة مارس 04, 2011 12:36 pm

يا جماعه أخبار الرجيم أيه ما حد نحف ولا أيه منتظراكم علشان تقولولى
huda

مُساهمةموضوع: رد: كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام    كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام  I_icon_minitimeالأربعاء مارس 16, 2011 1:34 am

ياجماعة باركولى نزلت اخيرا 2 كيلو وانا مواصلة على النظام ان شاء الله

كوني جاهزة للإجازة في 7 أيام
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» شابة جزائرية تنام 7 أشهر متواصلة وتستيقظ لـ3 أيام فقط